hotmail, gmail, outlook, egen mejl… Vad ska man välja???

Det finns en uppsjö av olika mejlleverantörer som tillhandahåller e-postadresser kostnadsfritt. Du kan ”glida in” på ett privatkonto och skapa dittforetagsnamn@mejlleverantor.com och sitta nöjd med det, men vi ska ta och titta lite på alternativ och fördelar och nackdelar.

Vilken signal vill du skicka?

Och det här är väl egentligen det viktigaste känner jag. Jag har ett så tydligt minne av en gång jag besökte en webbplats. Tror företaget sysslade med någon form av utbildningar. Webbplatsen var jättesnygg, inbjudande, allt såg väldigt professionellt ut – tills jag kom till kontaktsidan. Där kunde man mejla till ”foretaget@mejlleverantor.se” – alltså en gratismejl från en hyfsat allmän leverantör. Det här professionella företaget hade alltså inte bemödat sig med att fixa en mejladress som kommunicerade ut företagets namn på rätt sätt. 

Där och då rasade mitt förtroende för verksamheten. Och kanske är jag lite extra hård i min bedömning med tanke på vad jag jobbar med (Hemsideverkstaden i Mark), men jag tror det finns många fler som tänker likadant, även om kanske inte alla gör det.

Så tänk på vilken signal du vill skicka. Hur professionell du vill framstå. Och framför allt – vilket varumärke vill du kommunicera ut? Ditt eget eller någon av de generella gratistjänsterna???

Hur skaffar man sig en egen mejladress?

Så, när vi nu enats om att du ska använda en mejladress från egen domän 😉 , hur ska du då gå tillväga?

Ett enkelt sätt är att i samband med att du köper domänen, också köper plats på ett webbhotell, då kan du starta upp en eller flera mejladresser utan kostnad, lite beroende på webbhotellets egna villkor. Använder du till exempel Oderland så kan du ha hur många mejladresser som helst, det är utrymmet i mejlkorgarna som sätter begränsningar, men det tar ganska lång tid innan du fyller upp något där…!

När du skapat din mejladress kan du antingen använda dig av webbhotellets webbmejl, eller lägga in mejladressen i det mejlprogram du normalt använder, Microsofts Outlook, Mozilla Thunderbird (gratis), din mejlapp i din smartphone o.s.v.

Mejlvärlden förändras…

Och jag kan omöjligt sia i hur den kommer att se ut om några år, men vad jag snappat upp är att det blir svårare och svårare att faktiskt nå mottagarnas inkorgar. Jag märkte till exempel i början när jag skickade mejl från @hemsideverkstaden.se att när jag skickade till en mottagare som hade @hotmail så hamnade jag ofta i SPAM-mappen. 

För att ytterligare stärka leveransbarheten kan man använda sig av mejltjänst från till exempel Microsoft 365. Då behöver man inte ha ett webbhotell för mejlen, utan man köper in mejlhantering från till exempelvis Microsoft. När du köper din domän är det dock viktigt att du säkerställer att DNS-hantering ingår, vilket det gör på t.ex. Oderland, medans andra webbhotell kan ta ett par hundralappar per år för det.

Vår samarbetspartner Ulab IT Partner kan hjälpa dig sätta upp en säker mejltjänst via Microsoft 365. Och jag tror att utvecklingen på mejlområdet kommer att bli snårig för en del webbhotell att hänga med i. (Eftersom jag nämnt Oderland tidigare vill jag bara poängtera att jag känner mig helt trygg med deras tjänst och att de hänger med i utvecklingen. Vissa andra – nja…). Ja, det kostar några tior i månaden att använda mejl på det sättet – men vad är det inte värt att veta att mejlen faktiskt kommer fram…? Ska du dessutom använda mejlen till att till exempel skicka en mejlkurs via nyhetsbrev är det ju extra viktigt att mottagarnas spam-filter inte ställer till det. (Just nyhetsbrev får jag nog anledning att återkomma till i ett annat inlägg…)

Ta gärna kontakt med Ulab IT Partner för bästa möjliga hjälp med en säker mejltjänst – med ditt eget varumärke!

Vid tangetnerna

Detta inlägg är författat av Veronika Berg som skriver utifrån egna erfarenheter, med fokus på vilka tjänster våra samarbetspartners erbjuder.
Du kan också bli samarbetspartner till NyföretagarCentrum Mark! En välgärning med CSR-perspektiv.

Vår samarbetspartner: